Amning og grød - 5 mdr.

16. april 2009

Alder:
5 mdr.

Amning og grød - 5 mdr.

Kære Helen

Jeg kunne godt brug lidt vejledning mht. min datters (hun er 4 mån. og 3 uger) mad. De første par måneder tog hun godt på og lå over kurven. Men derefter er vægten kun steget langsomt. Det skal dog siges, at hun trives og er glad og nysgerrig.

Til hun var 4 måneder og 1 uge, ammede jeg hende 100 %. Så prøvede vi modermælkserstatning (af sutteflaske) og lidt vælling (af tudekop) - dog uden den store succes. For en uge siden prøvede jeg så at give hende hjemmelavet majsgrød (en halv portion af 1 dl væske). Det slubrede hun i sig, som om hun aldrig havde lavet andet end at spise med ske, og fra dag 1 spiste hun grøden op. Jeg holder dog lidt igen af hensyn til hendes mave, så hun kan vænne sig til det. Men nu spiser hun en hel portion af 2 dl. væske Hun har haft lidt ondt i maven en aften, men ellers ikke.

Når hun bliver ammet nu spiser hun kun kort tid. Så bliver hun nysgerrig, hvis der er en lyd, eller begynder at pludre ...

Annonce

... eller lege. Som om hun ikke rigtig gider (det skal dog siges, at jeg også tror, hun nyder at ligge ved mit bryst). Det resulterer i, at hun er begyndt at vågne og tage korte lure i løbet af dagen, ligesom hun vågner 2 gange om natten.

Hendes rytme ser nogenlunde sådan ud:

Kl. mellem 6-7: vågner
Kl. mellem 8-9: får bryst
Sover
Kl. ca. 12: grød og vand - derefter bryst
Sover
Kl. mellem 15-16: får bryst
Kl. ca. 17.30: får bryst
Kl. ca. 19: Får bryst og bliver puttet
I løbet af natten spiser hun som regel 2 gange

Skal jeg begynde med grød (eller evt. mos) om aftenen også? Eller hvad med vælling? (Men er vælling ikke først fra 6 mån.) Jeg vil meget gerne blive ved med at amme, i hvert fald til hun er 6 mån., men hvad med hendes dalende interesse? Vil det være bedre med erstatning? Jeg vil gerne have, at hun tager på, og er mæt og tilfreds uden det går udover maven. Kan du hjælpe med en "kostplan"?

Med venlig hilsen
Emilias mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor