Brev:
Amning og grød - 5 mdr.
16. april 2009
Alder:
5 mdr.
Amning og grød - 5 mdr.
Kære Helen
Jeg kunne godt brug lidt vejledning mht. min datters (hun er 4 mån. og 3 uger) mad. De første par måneder tog hun godt på og lå over kurven. Men derefter er vægten kun steget langsomt. Det skal dog siges, at hun trives og er glad og nysgerrig.
Til hun var 4 måneder og 1 uge, ammede jeg hende 100 %. Så prøvede vi modermælkserstatning (af sutteflaske) og lidt vælling (af tudekop) - dog uden den store succes. For en uge siden prøvede jeg så at give hende hjemmelavet majsgrød (en halv portion af 1 dl væske). Det slubrede hun i sig, som om hun aldrig havde lavet andet end at spise med ske, og fra dag 1 spiste hun grøden op. Jeg holder dog lidt igen af hensyn til hendes mave, så hun kan vænne sig til det. Men nu spiser hun en hel portion af 2 dl. væske Hun har haft lidt ondt i maven en aften, men ellers ikke.
Når hun bliver ammet nu spiser hun kun kort tid. Så bliver hun nysgerrig, hvis der er en lyd, eller begynder at pludre eller lege. Som om hun ikke rigtig gider (det skal dog siges, at jeg også tror, hun nyder at ligge ved mit bryst). Det resulterer i, at hun er begyndt at vågne og tage korte lure i løbet af dagen, ligesom hun vågner 2 gange om natten.
Hendes rytme ser nogenlunde sådan ud:
Kl. mellem 6-7: vågner
Kl. mellem 8-9: får bryst
Sover
Kl. ca. 12: grød og vand - derefter bryst
Sover
Kl. mellem 15-16: får bryst
Kl. ca. 17.30: får bryst
Kl. ca. 19: Får bryst og bliver puttet
I løbet af natten spiser hun som regel 2 gange
Skal jeg begynde med grød (eller evt. mos) om aftenen også? Eller hvad med vælling? (Men er vælling ikke først fra 6 mån.) Jeg vil meget gerne blive ved med at amme, i hvert fald til hun er 6 mån., men hvad med hendes dalende interesse? Vil det være bedre med erstatning? Jeg vil gerne have, at hun tager på, og er mæt og tilfreds uden det går udover maven. Kan du hjælpe med en "kostplan"?
Med venlig hilsen
Emilias mor